Jméno Hubert Habermann je na Šumpersku i za hranicemi regionu notoricky známé. Stopa tohoto bludovského mlynáře se ztrácí v divokých dnech na konci druhé světové války. Jeho zmizení na jaře 1945 je v očích veřejnosti dodnes zahaleno řadou domněnek a nejasností.
Šumperské divadlo se rozhodlo věnovat pozornost nejen tomuto případu, ale také osudům dalších německých obyvatel Sudet, jejichž konce se totiž mnohdy podobají. Vzniklo drama, které se pokouší zachytit něco typického pro danou dobu a snad i pro lidský úděl v převratných letech.
Časy se rychle mění. Co bylo včera vnímáno jako dobrá věc, může být zítra zločinem a naopak. Minulost snad každého člověka nakonec skrývá něco, co tíží – buď jako morální vina nebo jako těžko skrývaný škraloup, který může někdo vytáhnout a zneužít. Jak se s tím vyrovnat? A může vůbec jednotlivec obstát v době, která obrací všechno naruby? Jednají patologicky „pouze“ jednotlivci, nebo „onemocněla“ celá komunita a z tohoto labyrintu neveda bezbolestná cesta ven?
Starší a veřejnosti známá umělecká zpracování událostí v Bludově z roku 1945 vycházela spíš z ústně předávané paměti a z fabulací. Šumperské divadlo se rozhodlo nabídnout zcela jiný pohled. Hlavním inspiračním zdrojem inscenace se staly archivní materiály svědčící o opožděném pátrání po nezvěstném. Šumperští vyšetřovatelé se v padesátých letech skutečně zabývali případem zmizelého mlynáře jako možnou loupežnou vraždou. Tato modelová situace je také výchozím bodem hry. Podaří se vnést do starého případu trochu světla? Získá vdova alespoň po letech zprávu o tom, co se jejímu muži stalo a proč? Případ je znovu otevřen, pátrání začíná.
Inscenace není dokumentem. Konkrétní situace a dialogy jsou smyšlené.V zájmu zachování korektnosti nebyla použita jména reálně žijících lidí, a to dokonce ani u hlavních postav, které se v našem příběhu jmenují Hans a Elsa. Udržet distanci mezi uměleckým zpracováním a historií je pro inscenátory důležité. Nechtějí se nikoho dotknout, nikoho bez důkazů očerňovat ani zjitřovat rány v duších pamětníků či jejich potomků.
OSUD ZMIZELÉHO je určen každému, komu není lhostejná minulost našeho kraje a chce si na věc udělat svůj vlastní názor.
Zkoušení se ujal špičkový tým tvůrců v čele s režisérem Filipem Nuckollsem, který se tématu minulosti sudetských oblastí systematicky věnoval už ve své předchozí práci zejména v Činoherním studiu v Ústí nad Labem.
PREMIÉRA: 24.2.2024
Napsali o nás:
Divadelní noviny - 16.4.2024
hudba: Daniel Fikejz
osoby a obsazení:
VYŠETŘOVATEL | Ondřej Král |
NÁČELNÍK KRIMINÁLKY | Petr Klimeš, j. h. |
HANS, majitel hospodářství na Šumpersku | Jan Hönig |
ELSA, jeho žena | Eliška Navrátilová |
VAŠEK, správce | Filip Černý |
TERINA, jeho žena | Ladislava Jančíková |
ÚŘEDNICE | Olga Kaštická |
PYTLÁK, později gardista, později zahrádkář | René Šmotek |
LIDKA, gardistova žena, německá sestra, ruská sestra | Hana Vonzino |
HOSPODSKÝ, později gardista | Vít Pištěcký, j. h. |
MUŽ S KARTAMI | Alexandr Stankuš |
MUŽ S KOLEM | Petr Komínek / Vladimír Krátký, j. h. |
Koná se:
- 29. 2. 2024 v 10:00
- 13. 3. 2024 v 10:00
- 26. 11. 2024 v 10:15
Vstupné:
Uvedené v textu